(18.01.2006 , Petr Ježek)
S příchodem nového roku nastává v ústecké MHD větší množství změn, které zajisté ovlivní chod města samotného. Celkově
můžeme systém MHD v Ústí nad Labem nazvat jako kompaktní celek, který svou úrovní v mnoha
případech vyniká nad srovnatelnými
systémy MHD v ČR. Mě osobně se zamlouvá transparentnost rozdělení autobusových a trolejbusových linek, vozidla jsou v rámci
finančních možností v dobrém technickém stavu, mobiliář prošel radikální změnou, trolejbusové tratě jsou udržované, navíc staví se nové. Co více si přát? Ano správně,
jako v té pohádce, není všechno zlato co se třpytí.
Začneme-li rozsáhlou
přestavbou městského centra, musíme si uvědomit, že téměř všechny vozy byly téměř
půl roku důsledně devastovány na oraništi zvaném Masarykova ulice. Pracovníci
údržby DPmÚ se určitě nenudili. Ústečané tento stav jistě pocítili
nižším komfortem jízdy a většími jízdními intervaly. Pro člověka, znalého věci, byl neklamným znamením provoz vozu 601 na linkách, které
se této ulici vyhýbaly. A když už jsme u Masarykovy ulice, došlo zde k záležitosti, která by do budoucna mohla mít negativní vliv v postoji ústečanů vůči
trolejbusům. V rámci zrychlení přepravy zde byly od počátku provozu zavěšeny 2 stopy každým směrem s tím, že se vozy jedoucí na Severní Terasu a Bukov
úspěšně vyhýbaly již v zastávkách. Nové řešení je poněkud rozpačité, neboť přibylo další křížení, a co více v roce 2005! podvěsným systémem.
Proč? To nevím a rád bych se někdy dozvěděl důvod tohoto řešení. Domnívám se totiž, že zde musí logicky docházet ke zbytečným manévrům, které v budoucnu mohou závažně komplikovat provoz IAD
na zmíněné ulici. V ostrém kontrastu s tímto drahým "nadstandardem" je
nevyužití kruhového objezdu Londýnská k nouzovému otáčení trolejbusů. Toto řešení by, při
minimálních nákladech, mohlo suplovat absenci, historicky osvědčené, smyčky u
Divadla a ušetřit provozní náklady při nouzovém otáčení vozů směr východní část
města (dnes je to možné buď až do Předlic, ke Globusu, na Klíši, či smyčku Pod Holoměří). Že je toto řešení
aplikovatelné se již brzo budeme moci přesvědčit v Plzni, na křižovatce u
Mrakodrapu, která se změní na kruhový objezd. Samozřejmě s možností otáčení
trolejbusů do všech směrů.
V současné době hýbe děním v ústecké MHD
výběrové řízení na nové trolejbusy.
Jedno je jisté, bude jich 6. Ale jaké typy? V ČR jsou v podstatě 2 výrobci z
toho pouze jeden je, dle dostupných informací, schopen vyrobit vůz se 2 motory.
Zmiňuji tento detail záměrně, neboť mám v živé paměti provoz prototypu
jednomotorového vozu, který zde byl testován v závěru roku 2004. Jiný typ vozu
zde ale testován nebyl, což jistě mnohé naznačuje. Nyní je osud trolejbusů v
rukou městského zastupitelstva a my můžeme jen doufat, že budou
vybírat dle pravidel pověstného "selského" rozumu. V každém
případě Ústí nad Labem nové vozy potřebuje a je dobře, že se město staví k
obnově vozového parku pozitivně.
Poslední a velmi specifické téma je zahájení prací na
výstavbě trolejbusové trati směr Střekov. Jedná se
o poslední směr "ústeckého kříže", který je obsluhován výhradně autobusy. Finanční problémy snad již byly překonány, stavět se pozvolna začíná.
Proto
pevně věřím, že se na Střekov svezeme v závěru letošního, či počátkem příštího roku. Poté ovšem vyvstane otázka
jak dále s autobusovou trakcí? Možností se nabízí
hned několik. Jistě by bylo zajímavé podlehnout moderním trendům a vytvořit přestupní terminály na konečných páteřních trolejbusových linek. Zde
by se pak z autobusů přestupovalo na trolejbusy a zamezilo se tak nákladným souběhům obou trakcí. Jak je ale všeobecně známo, toto řešení se již
v minulosti neosvědčilo a narazilo na odpor cestujících z okolních obcí. Druhou, z několika možných variant, je expanze ústecké MHD do okolních obcí
ústeckého okresu. Tím by se zamezilo souběhu MHD a jiných dopravců na území města a opět by došlo k úsporám v rámci veřejných financí.
O zvýšení komfortu pro cestující nemluvě. Zde musím opět položit otázku. Zúčastní
se DPmÚ a. s. výběrových řízení vypisovaných Ústeckým krajem? Z dalších variant uvedu
snad už jen tu nejradikálnější. A to celý autobusový provoz odprodat jinému
dopravci. Již několikrát jsem se s tímto názorem setkal, ale myslím si, že tím by vyvstalo i spousty problémů. Změna odbavovacího systému MHD,
řešení záloh trolejbusů, až po ohrožení trolejbusové trakce jako takové naftařsko-plynařskou loby. Spousty otázek na závěr zamyšlení, na které existuje spousta
odpovědí, já se jen ptám: "kam kráčíš, ústecká městská dopravo?". Věřím, že
správným směrem!
Máte jiný názor?
Vyjádřete ho zde...