Zlín
Zlín, město ležící na východě Moravy při rozhraní Slovácka, Hané a Valašska, se nachází jen několik málo desítek kilometrů od
slovenských hranic. První písemné zmínky se datují už do 14. století, městem se
Zlín stal roku 1397. Velkého rozvoje se město dočkalo v první polovině 20.
století díky rozvoji Baťových závodů. Není bez zajímavosti, že první plánovaná
dálnice na území ČSR měla spojovat právě Zlín s Prahou a Slovenskem. Zřetelné
pozůstatky výstavby ze 30. let najdeme poměrně nedaleko od města. Význam města a
obuvnického odvětví se udržel i za vlády jedné strany, kdy město "dočasně"
obdrželo název Gottwaldov (1949 -1990). Mezi největší sídlištní celky patří dnes
Jižní Svahy, dále Bartošova čtvrť na východním a Malenovice na západní straně
města. Průmyslové zóny se nacházejí již nedaleko středu města (areál bývalých
Baťových závodů) odkud se táhnou až k městu Otrokovice. Významná železniční trať
se městu vyhnula, proto je na železniční síť město napojeno tratí 331, která je
zahrnuta i do místního IDS. Zlín patří k těm městům, která zahájila provoz trolejbusové dopravy v průběhu druhé světové války. U nás to
byla jen města Plzeň ( 1941 ) a Zlín ( 1944 ), která dokázala v tomto nelehkém období zahájit trolejbusovou dopravu, i když přípravy
pro provoz ( osazení sloupů, dovezení vozidel apod. ) byly prováděny i v severočeském Mostě. Po Praze a Plzni se stává třetím
provozovatelem trolejbusů na území dnešní České republiky a prvním na území Moravy a Slezska.
Dopravní zajímavosti ze Zlína...
Fotogalerie - červenec 2006
(29.07.2006, Martin Ryba)
Fotografie dopravních prostředků z okolí Zlína najdete na níže uvedeném odkazu.
Více zde...
Škoda - Sanos, provoz vozů v roce 1998
(14.05.2006, ČNDS)
Z archivu Jana Maxy jsme připravili (obnovili) vzpomínku na provoz legendárních vozů Škoda Sanos ve Zlíně. Vše
tak jak to zachytil autor při své návštěvě města v roce 1998.
Více zde...
Změny ve vozovém parku trolejbusů
(13.05.2006, Pavel Dušek)
Jak je všeobecně známo, nové generace trolejbusů vybavené pomocným agregátem se poměrně snadno
dokáží pohybovat i mimo "dráty". Průkopníkem tohoto kombinovaného provozu je bezesporu Hradec Králové, který
provozuje již několik let
linku č. 1. do Kluků. A to pouze s jedním, takto vybaveným vozem! Rovněž město
Plzeň nezaostává a zcela příkladně využívá kombinovaný provoz všude tam, kde by se klasická trolejbusová trať
z jakéhokoliv důvodu nevyplatila stavět. Ne jinak tomu začíná
být i ve Zlíně, kde po nákupu moderních vozů typu 24 Tr nešetřilo a vybavuje
nové vozy dieselovými agregáty. Návštěvníky tohoto města by mohlo zajímat toto efektivní používání trolejbusů bez
vrchního vedení v pravidelném provozu. Na pomocný pohon se jezdí v úseku Příluky -
Průmyslová zóna, kromě toho vybraný spoj v Pd dopoledne ve směru z Lesní čtvrti
přejíždí z linky 3 na nám. Práce na 57 a jede na točnu Louky. Při návratu totéž v
opačném gardu, od zastávky Louky křižovatka je v jízdních řádech veden opět na lince 3.
Změny ve vozovém parku trolejbusů
(29.04.2006, Jakub Suchánek)
Vozový park Dopravní společnosti měst Zlína a Otrokovic opět omladil vozový park trolejbusů. V rámci této modernizace byly vyřazeny
dva trolejbusy typu Škody 14Tr eč. 159, 168. Nově zařazeny byly dva nízkopodlažní vozy typu Škoda 24 Tr eč. 213, 214.