ČESKÉ NEZÁVISLÉ DOPRAVNÍ SDRUŽENÍ
Portál redakce stránek Ústecké Tramvaje a Ústecká Městská Doprava
WWW.USTECKETRAMVAJE.COM
Hradec Králové

Škoda 21 Tr ACI e.č. v Hradci Králové

V době, kdy spatřil světlo světa prototyp vozu 21 Tr ACI, principielně už se nejednalo o žádnou novinku.
Pojďme si nejdříve říci v čem je tento model vozu typu Škoda 21 Tr odlišný od běžných verzí. Tento vůz, kromě běžné elektrovýzbroje, disponuje též pomocným dieselovým agregátem, díky němuž je schopen vůz pohybu mimo trolejové dráty. Pro laiky je informace o tom, že dieselový agregát nepohání přímo nápravu, ale umístěný v zadní části vozu, vyrábí elektrickou energii, která je potřeba pro pohyb trolejbusu. Nemusím již dodávat, že za běžného provozu tuto energii čerpá, pomocí tyčových sběračů, z trolejového vedení. Zde je však nutné dodat, že narozdíl od duobusu, jsou možnosti pohybu vozu, při provozu na pomocný agregát, mírně omezené. Především výkon diesel agregátu není schopen plně nahradit el. energii dodávanou pomocí sběračů, rovněž jeho provoz je energeticky a finančně náročnější nežli u klasických autobusů. Tím je řečeno vše podstatné a je zřejmé, že takovýto typ vozidla se dá využít pro kratší dojezd na smyčky, kam by nebylo ekonomicky výhodné budovat klasické trolejové dráty.
To, že se ale nejedená o žádnou novinku již víme. Již dříve, a to od 4. července 1994, v Hradci Králové, vybrané spoje linky č. 1 zajížděly do Kluků. Toto zabezpečovaly vozy 14 Tr s tím, že byl k vozu připojen vozík s agregátem. Na tento provoz byly upraveny vozy ev.č. 08 a 28. Samotný vozík, výrobek Strojní a traktorové stanice ve Znojmě (podvozek) a Mechanizace traťového hospodářství v Praze, závod Rokytnice (nástavba a naftový agregát), obdržel e.č. 60. Částečná nepraktičnost tohoto řešení, a zejména zdlouhavost, resp. obtížnost nestálého nasazování tyčových sběračů je na první pohled patrná. Proto, když se objevil v Plzni vůz pod e.č. 479, byly zřetelné změny, které tento koncept dále rozvíjely. Prototyp vozu byl vybaven nejen dieselovým agregátem, ale i automatickými sběrači, které se za pomoci "korýtek" na trolejích dokáží sami  natrolejovat. Tato myšlenka byla natolik úspěšná, že dnes najdeme v pravidelném provozu 19 vozů 21 Tr typu ACI (dnes v konceptu pomocných agregátů přímo ve voze pokračuje i typ Škoda Irisbus 24/25 Tr, kam lze na přání umístit jak dieselagregát, tak i akumulátorové články), 18 v Plzni a onen zmiňovaný prototyp v Hradci Králové, kam byl definitivně odkoupen v roce 2000, po předchozím úspěšném testování. Vůz vyrobený v roce 1998, vybavený asynchronní elektrickou výzbrojí, dostal evidenční číslo 50 a lze ho velmi dobře rozeznat již na dálku. Především atypické "mohutné" sběrače lze na první pohled rozlišit od "obyčejných", navíc v zadní části vozu jsou patrné větrací mřížky pro dieselagregát.
Pokud vůz chcete potkat, stačí zjistit kdy trolejbusová linka č.1 od hlavního nádraží ČD do Nového Hradce pokračuje dále do Kluků. Protože je vůz tohoto typu v Hradci Králové pouze jeden, není zaručeno, že vždy trolejbus na tomto kurzu pojede. Doporučujeme proto ověřit provoz tohoto výjimečného trolejbusu na dispečinku místního DP. Závěrem připomeňme, že z vozu 08 je dnes vůz cvičný.
Škoda 14 Tr - 5. duben 1997
     
Škoda 14 Tr - 19. květen 2000
   
Škoda 21 Tr ACI Tr - 22. listopadu 2005
     
::Úvod ::Redakce ::Kontakt