PROTEST ODBORÁŘŮ DPÚK A ČSAD ČESKÁ LÍPA
NOVINOVÉ ČLÁNKY K TÉMATU BLOKÁDY (PROTESTU)
Šoféři „ucpali“ Ústí a nevěděli proč
Mladá Fronta Dnes - Ústecký (Severní Čechy)
DOPRAVNÍ BLOKÁDA. Padesát autobusů Dopravního podniku Ústeckého kraje včera kroužilo kolem budovy krajského úřadu v Ústí nad Labem a zcela zablokovalo dopravu
v centru města. Vedení podniku tím chtělo upozornit, že je v kraji ohrožen provoz jejích ekologických vozů.
Ústí nad Labem - Desítky autobusů Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK) včera ráno pomalu popojížděly centrem Ústí. V ulicích poblíž sídla krajského úřadu
se tvořily dlouhé fronty aut. Ucpané ulice, zmatky, hluk motorů, troubení...
Tak vypadala autobusová blokáda organizovaná DPÚK, které se již několik měsíců pře s vedením kraje kvůli dotovaným autobusům. Podle představitelů dopravní firmy
se ale nejednalo o blokádu - prý to byla jen ekologická demonstrace u příležitosti Evropského týdne mobility.
Autobusy se do Ústí sjížděly ze všech koutů kraje už brzy ráno. Například před půl devátou vyrazila z teplického autobusového nádraží kolona devíti takzvaných
Ekobusů. Kromě šoférů ve vozech nikdo neseděl, zcela prázdné autobusy mířily do Ústí nad Labem.
V devět hodin se proto redaktor MF DNES telefonicky dotazoval vedení DPÚK, jestli dopravce nechystá nějakou protestní akci. „Blokáda? To snad nemyslíte vážně.
Proč bychom to dělali?“ odpověděl podrážděně mluvčí firmy Marek Ženkl. Zhruba za půl hodiny už ale bylo centrum krajského města plné autobusů, které kroužily
kolem krajského úřadu. Kolona vyjela z autobusového nádraží, pak zatočila do Pařížské ulice, Dlouhou ulicí pokračovala na Mírové náměstí pod sídlo krajského
úřadu. Odtud pak vozy najížděly do Velké Hradební, aby mohly budovy úřadu objíždět stále dokola.
Primátor řídil dopravu
Několik minut po zahájení blokády se do centra začali sjíždět strážníci, kteří obsadili všechny důležité křižovatky a začali na nich dirigovat dopravu.
Hlídku na křižovatce ve Velké Hradební přišel osobně instruovat i ústecký primátor Jan Kubata.
„Nepouštějte je do centra. Všechny autobusy posílejte na druhou stranu, aby se už nemohly vrátit,“ rozdával primátor pokyny strážníkům.
„To je řízená akce. My autobusy odklonit můžeme, protože způsobují překážku v provozu a blokují celé centrum,“ vysvětlil primátor, zda mohou strážníci řidičům
přikazovat, kudy mají jet.
Kubata na místě ihned označil i viníka dopravního kolapsu. „Je to Paroubkova provokace. Každému přeci musí být jasné, že tahle akce je řízena někým, kdo si zde
chce jen hájit své politické zájmy,“ uvedl primátor.
O tom, že blokádu mají na svědomí političtí oponenti ODS, byl Kubata přesvědčen i odpoledne, kdy vydal k události své oficiální tiskové prohlášení. V něm už
ale nebyl adresný. „Nelze vyloučit, že dnešní akce je zneužitím nezávislých odborů k politickým účelům, tedy že byla spoluorganizována či dokonce organizována
některým z politických subjektů,“ uvedl Kubata v tiskové zprávě.
Chodec si sedl před autobus
Lidé, kteří vše sledovali nebo se pokoušeli projet centrem města svým autem, však na politiku nemysleli. Někteří řidiči byli akcí dopravce rozezleni. Ve dvou
případech se sami pokusili svými vozy na oplátku blokovat autobusy tím, že se před ně postavili a bránili jim pokračovat v jejich popojíždění. Strážníci je
pak museli přesvědčovat o tom, že takové jednání je zbytečné.
Donkichotsky vyzněla snaha jednoho z chodců, který chtěl zabránit vjezdu autobusů do centra vlastním tělem. Nejprve si na přechodu pro chodce začal demonstrativně
zavazovat tkaničky bot před autobusem, který ho pouštěl. Pak si na silnici sedl a chtěl tam zjevně zůstat. Strážníci jej ale z přechodu odvedli. „Oni tady porušují
zákon a vy s tím nic neděláte. Vjíždějí do zákazů, stojí na přechodech pro chodce a já po vás jako daňový poplatník chci, abyste proti tomu zakročili,“ rozčiloval
se muž na strážníky.
Někteří šoféři ani nevěděli, proč krouží centrem města
Reportéři MF DNES se během blokády pokusili zjistit od samotných řidičů, co je k této akci přimělo. Řidiči však odpovídali vyhýbavě, například zhruba třicetiletý
řidič, který se vyklonil z okénka autobusu.
„Můžeme se vás zeptat, kam jedete?“ zněla první otázka. „Zájezd,“ odpověděl stroze řidič. „A proč jedete právě tudy?“ „A proč ne?“ prohodil. „Jestli tenhle rozhovor
otisknete, budete mít velké problémy,“ upozornil na závěr.
Proč musí jezdit kolem úřadu, někteří řidiči zřejmě ani nevěděli. Informace o akci si předávali mezi sebou až během blokády. „Já mám dnes volno, ale řekli mi, že
mám jet sem, tak jsem vyjel,“ uvedl šofér v dalším autobusu.
„Nevíte, jak tu máme být dlouho?“ ptal se další řidič kolegy. „Nevím. Dokud neřeknou, že je konec, tak jezdíme,“ zněla odpověď.
Mluvčí dopravce: To není blokáda, ale ukázka ekobusů Kolem desáté hodiny telefonoval Marek Ženkl sám do redakce MF DNES. Jeho vysvětlení celé akce ale znělo
poněkud úsměvně.
„Právě probíhá Evropský týden mobility, což je akce, která upřednostňuje veřejnou a pokud možno ekologickou dopravu před individuální. Dnes také jednají krajští
zastupitelé a my chceme upozornit na to, že vedení kraje se jedním škrtem zbavuje největší flotily ekologických autobusů v republice, kterých máme zhruba sedmdesát.
A to v regionu s nejhorším ovzduším v zemi,“ prohlásil Ženkl.
Podle Ženkla řidiči Ekobusů neměli za úkol zablokovat dopravu v centru města. „Nejde o žádnou záměrnou blokádu a paralyzování dopravy. Naším cílem v žádném případě
není, že se někam postaví autobusy a ostatní řidiči ať se třeba zblázní,“ upozornil.
Logická otázka, proč tedy potom autobusy DPÚK zcela ucpaly centrum krajského města, ho udivila. „Ach jo. Opakuji, že záměrem není zastavit dopravu. Naši řidiči by
se měli chovat tak, aby dopravu neomezovali,“ odvětil Ženkl a vlastně tak naznačil, že na vině jsou šoféři sami.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severní Čechy
Autor: ANTONÍN VIKTORA, ARTUR JANOUŠEK
Splnila jízda svůj účel?
* K věci
Boj pokračuje. Už se zdálo, že tím, že krajský úřad nahradil Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) jinými společnostmi, se situace v dopravě uklidní. Nestalo
se tak. DPÚK se rozhodl k dalšímu drastickému kroku, a sice k tomu, že povolal své řidiče (kteří často ani nevěděli proč) a nechal je ráno kroužit centrem Ústí.
Chtěl tak prý upozornit na to, že se kraj - vypovězením smlouvy s touto firmou - zbavuje ekologických autobusů. Svým krokem však splnil jen část toho, co si
předsevzal - upozornil na sebe, zburcoval média, která se touto událostí zabývala. To je ale vše. Nátlaková akce na zastupitele nijak nezapůsobila, naopak spíše
rozlítila veřejnost.
O autorovi| Lucie Suchá, editorka MF DNES
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severní Čechy
Autor: Lucie Suchá
Autobusy zablokovaly město
Dopravce poslal padesát řidičů, aby objížděli budovu, kde jednali krajští zastupitelé
Ústí nad Labem - Padesát autobusů Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK) zablokovalo včera ráno dopravu v centru krajského města. Zhruba jednu hodinu nešlo
kvůli kolonám projet ulicí Velká Hradební kolem sídla krajského úřadu. Dopravce tak protestoval proti tomu, že mu vedení Ústeckého kraje vypovědělo smlouvu na
provozování dotovaných spojů a našlo si levnější dopravce. Vedení dopravní společnosti však tvrdí, že cílem akce nebylo ochromit dopravu.
„Právě probíhá Evropský týden mobility. DPÚK chtěl proto touto akcí upozornit, že se Ústecký kraj zbavuje největší flotily ekologických autobusů v republice.
Kraj dělá vše pro to, aby tyto vozy zmizely z jeho mapy, i když má nejpoškozenější ovzduší v republice. Záměrem akce nebylo blokovat silnice,“ vysvětloval mluvčí
společnosti Marek Ženkl.
Situace ve městě ale byla přesně opačná, než byl oficiální záměr dopravce. Autobusy projížděly krokem těsně za sebou úzkými ulicemi kolem sídla krajského úřadu
a někteří šoféři se jej snažili objíždět stále dokola. Doprava v okolí po několika minutách zkolabovala.
„Jen tu otravují jiné řidiče a utrácejí za palivo. Hlavně že vedení firmy stále křičí, že nemá peníze,“ rozčilovala se starší paní o holi, která procházela
kolem kolony autobusů.
Až po příjezdu dopravní policie a městských strážníků, kteří zamezili přílivu dalších autobusů do centra, se situace začala měnit k lepšímu.
Blokáda začala krátce po deváté hodině ráno. Ve čtvrt na jedenáct už bylo centrum města zase průjezdné. Ústecký primátor Jan Kubata akci dopravce odsoudil.
„Řešit své osobní či firemní zájmy znepříjemněním života obyvatel je projevem nezralosti a nekulturnosti,“ prohlásil.
Dopravce vyslal padesát svých autobusů ke krajskému úřadu proto, že zde právě probíhalo zasedání zastupitelů. Zde se včera mimo jiné rozhodovalo i o tom, jak bude
v kraji od června příštího roku zajištěna autobusová doprava.
Zastupitelé se včera rozhodli, že do konce roku vyberou pro dotované linky v kraji nové dopravce. S těmi pak uzavřou smlouvu, která bude platit od roku 2007 až
do konce roku 2014.
Jednání zastupitelů probíhalo kvůli vleklé autobusové krizi ve vypjaté atmosféře. V bloku určeném pro připomínky občanů vystoupili s emotivními projevy jak
příznivci DPÚK, tak lidé, kteří ve sporu stojí na straně hejtmana Jiřího Šulce a krajské rady.
Vdova po slavném hokejistovi Ivanu Hlinkovi, členka ODS Liběna Hlinková, přinesla na jednání transparent s nápisem „Hejtmana za autobusy nevyměníme“.
„Celý problém s autobusy sleduji delší dobu a jsem na straně hejtmana Šulce. Mám ale dojem, že si pořád hodně lidí myslí, že je to jeho vina. Měli by mít víc
informací,“ řekla v průběhu včerejšího zastupitelstva. Místostarosta Hory svaté Kateřiny Petr Pakosta je zase nespokojený s úrovní služeb dopravců, které vedení
kraje narychlo sehnalo, aby nahradili DPÚK. „Lidé v plných autobusech jedou třeba 50 kilometrů a musí hodinu stát. Autobusy náhradních dopravců jsou nespolehlivé,
jeden jsme dokonce hasili limonádou,“ prohlásil.
Zastupitelé KSČM pak navrhli odvolání radního Milana France (ODS), který je odpovědný za dopravu. Po Francově odvolání volal už v srpnu, kdy krize začala,
i šéf ČSSD Jiří Paroubek. Z krajských zastupitelů však překvapivě návrh komunistů podpořil jen Jaroslav Foldyna. Petr Husák a jediný radní za ČSSD Pavel Kouda
dokonce hlasovali proti Francově odvolání. Ostatní sociální demokraté se hlasování zdrželi.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severní Čechy
Autor: